درین شکی نیست که مسأله دین و إیمان سر نوشت سازترین مسأله برای انسان است ، چون درین مسأله سعادت و یا شقاوت ابدی او نهفته است ، یا بهشت ابد در انتظارش هست و یا دوزخ ابد ، بناءً بر هر صاحب عقل و خردی لازم است که درین مسأله به دقت غور و تأمل کند و پس از آن دست به انتخاب آینده و سر نوشت خود بزند ، چنانچه خداوند متعال می فرماید : )قُل إنَّما أعِظُکُم بِواحدةٍ أن تقوموا لله مَثنى و فُرادى ثُمَّ تتفَکَّروا ( .
یعنی أی پیامبر به أمت بگو که من به شما فقط یک سخن و یک پیام دارم ، وآن اینکه بخاطر خدا و برای دریافت حقیقت بطور جمعی ویا انفرادی بپاخیزید و پس از آن در زمینه دست به تفکر و تعمق بزنید .
بلی مسأله إیمان یک مسأله عادی و سطحی نیست که در حاشیه ای زندگی قرار داشته و ما آنرا نادیده بگیریم ویا کم أرزش جلوه دهیم ، بلکه در إیمان به خدا و روز رستاخیز است که رستگاری ظاهری و باطنی ، ترقی و تعالی فردی و اجتماعی و بالآخره سعادت دنیوی و أخروی مان نهفته است .
اما این را باید روشن نمائیم که ما وقتی از نقش إیمان و آثار پر بار آن در نفس بشری و پهنه أی زندگی حرف می زنیم هدف ما همان إیمان قوی و تحرک زاست که پرتو آن در دلها تابیده و مسیر خود را در أعماق نفس ها باز کرده است ، ما با إیمان ضعیف و متزلزل ، إیمان خوابیده و تخدیر کننده سر و کاری نداریم ، ما از إیمانی صحبت می کنیم که زنده و بیدار ، متحرک و پویاست ، و باکی ندارد که آمار دارندگان چنین عقیده و إیمانی کم و اندک باشد ، چون هدف ما پاسخ به کسانیست که در نقش وارزش إیمان شک و تردید دارند ، تا بدانند إیمانی را که علیه آن در نبرد و پرخاش اند به هر اندازه أی که در دلها جا گرفت و در نفس ها رسوخ یافت آثار سودمند و خجسته آن در زندگی افراد و جوامع بیشتر تجلی میکند .
باید گفت چیزی را که بیان داشتیم تأثیر إیمان بطور عموم است ، أما إیمانی را که اسلام عزیز عرضه میدارد دارای نفع بیشتر و ثمره بهتر است چرا که إیمان در أدیان دیگر آن صفائی و بی آلایشی خود را از دست داده و چهره أی أصلی اش مخدوش شده است حتى اینکه از تعالیم بعض ادیان و یا روش پیروان آنها چنین برداشت می شود که آنها دشمن زندگی و أفیون ملتها هستند ، چنانکه ( کارل مارکس ) یهودی چنین پنداری داشت و دیگران طوطی وار آنرا تکرار می کردند بدون آنکه حقیقت آنرا در نظر داشته باشند .
با صراحت باید گفت : ایدولوژی إسلامی روح و ماده ، حق و قوت ، دین و دانش ، دنیا و آخرت را در بر گرفته است ، ایدولوژی إسلامی همان عقیده أی توحیدی است که کرامت و حریت را برای انسان به ارمغان آورده ، خضوع و کرنش در برابر غیر خدا را کفر ، فسق و ظلم می داند ، و إبا دارد که مردم بعضی بعضی دیگر را أرباب و آقا گیرند و در برابر آنها خاضعانه سر تسلیم فرود آرند .
وقتیکه دین و إیمان چنین نقش و تأثیری در همه جوامع دنیا داشته باشد ، بدون شک تأثیر آن در کشور ها و جوامع إسلامی عمیق تر ، و نیاز به آن عظیم تر خواهد بود .
چنانکه روشن است هر قفلی دارای کلید ویژه أی است و اگر انسان بخواهد آن قفل را بدون آن کلید باز کند همه مساعی اش بهدر رفته جز ضیاع وقت و جهد چیز دیگری عائدش نخواهد شد . لذا گفته میتوانیم که کلید شخصیت مسلمان همان دین و إیمان است ، همان عقیده أصیل إسلامیست که اگر ما هر قدر بخواهیم او را بدون همان کلید برانگیزیم و یا نیرو های نهفته اشرا منفجر سازیم ،تلاش بیهوده أی کرده ایم و هرگز موفق نخواهیم شد و به هدف نخواهیم رسید ، زیرا حالت ما مانند کسی خواهد بود که بر آب می نویسد و بر هوا تعمیر میسازد .
با همین عقیده إسلامی بود که أعراب از جزیرة العرب حرکت کردند تاجهان را از ظلمات و تاریکی ها بسوی نور و روشنی بیرون آرند و با شمشیرهای شان کسرى ها و قیصرها و هرزور گوی متجبر را بر سر جایش بنشانند و مردم را از عبادت خلق بسوی عبادت خالق ، و از تنگی دنیا بسوی فراخی دنیا و آخرت واز ظلم أدیان بسوی عدل إسلام رهبری کنند .
و باعقیده إسلامی بود که مسلمان ها بر مغول پیروز شدند که نزدیک بود تمدن إنسانی را یکسره نابود سازند ، همان بود که خداوند مسلمانان مصر و شام را علیه آنان برانگیخت تا در معرکه ( عین جالوت ) آنها را شکست دادند و جلو حملات وحشیانه شانرا گرفتند ، باید گفت کلید پیروزی در آن جنگ فریادی بود که آنرا ( قطز ) فرمانده مملوکی سرداد که احساسات را به لرزه در آورد عزیمت ها را بر انگیخت ، همت ها را بیدار کرد و نسیم بهشت را به مشام پیکارگران رسانید ، بلی آن فریاد تاریخی ( وا إسلاماه ) بود .
و أمت ما امروز هم اگر بخواهد دشمن شرِّیر و شرارت پیشه اش را که در قلب سرزمین هایش جا گرفته است از بین ببرد سلاح برنده تر و پایدار تری از دین و إیمان نخواهد یافت .
و درین راه از أبزار جنگی و نیروی مادی که خداوند ما به إعداد أن فرمان داده چاره نخواهد بود تا دشمن خدا و دشمن مردم را با آن مرعوب سازیم مگر باید گفت که سلاح تا در دست قهرمانی نباشد کار بردی نخواهد داشت و سازنده و قهرمان هم إیمان است و بس .
ما أمت مسلمان هستیم ، و إیمان أساس شخصیت ، رمز قوت و سرّ مجد و عظمت گذشته مان را تشکیل میدهد ، وهم چنان إیمان باعث نهضت امروز و مناط آمال و آرزوهای آینده أی ما خواهد بود .
ما مسلمان هستیم ، و إسلام آیین حیات بخش ماست ، و این یک أمر بدیهی است که باید در راه حمایت و گسترش آن قلم نویسنده ، زبان سخنران ، فکر فیلسوف ، وجدان شاعر ، تقنین قانون گذار ، سلطه حاکم ، نیروی ارتش و مراقبت ملت دست بدست هم دهند ، باید پدر در خانه ، معلم در مدرسه ، أستاد در دانشگاه ، خبرنگار در روز نامه ، مؤلف در کتاب ، و بالآخره هر صاحب فن و هنری در فن و رشته اش از آن پاسداری کند ، تا أمت همبسته أی در راه حق و فضیلت گام بر دارد و به آرمان مطلوب برسد .
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رستگاران ماه مبارک
آموزه روزه
رمضان نام خدا
میهمانان ملکوت
معجزه قر ان
آمد رمضان
شب نیمه شعبان و پیامبر اعظم (ص)
نقش عمل در رستگاری انسان از دیدگاه امام خمینی(ره) بخش اول
شعبان
بهشتی که آدم (ع) در آن سکونت داشت کدام بهشت است؟
نقش ایمان در رستگاری انسان
باورمندی لازمه رستگاری انسان است
رد اعجاز اعدادی قران(5)
رد اعجاز اعداد درقران(4)
[همه عناوین(60)]