نتیجه:
آنچه را در این مقاله آوردیم ، با اضافاتى خلاصه مى کنیم .
1 ـ مسئله اعجاز عددى قرآن از سوى رشاد خلیفه مطرح شد و پس از وى بسیارى از علاقمندان به قرآن کار وى را ادامه دادند و با گسترش کامپیوتر سرعت بیشترى گرفت .
هرچند رد پاى این فکر به سیوطى مؤلف کتاب الاتقان فى علوم القرآن برمى گردد.
2 ـ ایـن جـریـان یـک جریان انحرافى و نامبارک بوده و تاکنون هیچ خدمتى به نشرفرهنگ قرآنى نکرده است .
خـود شـخـص رشاد خلیفه با طرح مطالب مخربى ازجمله تعیین دقیق زمان برپایى قیامت (سال 1709 هجرى قمرى ) و ادعاى رسالت و نبوت عاقبت خود را به کشتن داد.
3 ـ آمار و ارقام اعلام شده از سوى معتقدان به نظم ریاضى قرآن غالبا درست نیست ، یعنى صغراى دعاوى آنها تمام نیست .
4 ـ در شمارش کلمات و حروف ، روش واحد و فرمت ثابتى را رعایت نمى کنند،بلکه در صدد جور کردن نصاب لازمند.
5 ـ بـر فـرض که توازن و تناسبى در تکرار واژه هاى قرآن باشد، این به تنهایى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى کند.زیـرا مـشابه این امور در کارهاى بشرى وجود دارد.
6 ـ بین نتیجه گیریهاى خاصى که از توازن و تناسب کلمات مى شود و اینگونه توازن و تناسبها، رابطه منطقى وجود ندارد.
بـراى مـثـال اگـر تـعـداد لـفـظ شکر و مشتقات آن باتعداد لفظ قلیل و مشتقات آن یکى باشد، نمى توانیم نتیجه بگیریم که : پس افرادشاکر کم هستند.
(هـرچـنـد واقعا کم هستند) یا اگر در 72 آیه ، واژه تفرقه آمده است ،نمى توانیم نتیجه بگیریم که امت پیامبر به 72 فرقه تقسیم مى شوند و آن حدیث معروف ، حدیثى صحیح است .
دیگر آنکه این کشفیات بعد از روشن شدن مطلب است ، نه قبل از آن تا مفید باشد.
ثالثا: پاره اى از این استنتاجها مبتلا به مغالطه هست و باید مى باشند.
7 ـ ایـن جـریـان انـحـرافـى ، جـداى از اتلاف هزاران ساعت از عمر محققان وپژوهشگران قرآنى ، دستاویزى است براى معتقدان به تحریف قرآن زیرا بعد ازمشاهده چند مورد نظم و توازن ، اگر در موارد دیگر به نصاب لازم نرسند، به ذهنشان مى آید پس باید قرآن تحریف شده باشد.
8 ـ استفاده شاعرانه ، نه برهانى از بعضى از تناسبهاى کشف شده اشکالى ندارد.
چنانکه شعرا مى گویند: از اینکه خداوند دو گوش و یک زبان به ما داده ، نتیجه مى گیریم که باید دو تا بشنویم و یکى بگوئیم .
اما باید توجه داشته باشیم که این بیان یک بیان خطابى و شاعرانه است نه علمى و برهانى .
9 ـ در کـتـاب و سنت هیج اشاره و کنایه اى به وجود نظم ریاضى در قرآن دیده نمى شود برعکس قرآن را کتاب هدایت و عمل معرفى کرده اند و از ما خواسته اندبرخورد ما با قرآن برخورد مریض با نسخه باشد و خود را به اینگونه امور انحرافى مشغول نسازیم .
10ـ راه پـى بردن به اعجاز قرآن تسلط به فنون ادبیات عرب و تلاوت فراوان و تامل در قرآن است ، نه سیر انحرافى طى شده از سوى رشاد خلیفه .
11ـ اینگونه نقدها را ضرورى مى دانیم .
زیرا با گسترش کامپیوتر، اشخاص زیادى ازطریق رایانه در جستجوى نظم ریاضى قرآنند!!مرجع ما در مطالبى که از دکتر رشاد خلیفه نقل کردیم ، کتاب :.
QURAN VISUAL PRESENTION OF THE MIRACLE بوده که نسخه اصلى و به زبان انگلیسى است و در آمریکا چاپ شده است .
مطالبى را که از آقاى مهندس عدنان رفاعى نقل کردیم ، از کتاب المعجزة مى باشد.
مطالبى که از آقاى عبداللّه اریک نقل کردیم از جزوه :
BEYOND PROBABILITY
God""s Message in Mathematics مى باشد مطالبى که از آقاى عبدالرزاق نوفل نقل کردیم ، از کتاب الاعجاز العددى فى القرآن الکریم است .
مـطـالـبى که از آقاى دکتر ابوزهرا النجدى نقل کردیم ، از کتاب من الاعجاز البلاغى والعددى للقرآن الکریم بوده است .
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رستگاران ماه مبارک
آموزه روزه
رمضان نام خدا
میهمانان ملکوت
معجزه قر ان
آمد رمضان
شب نیمه شعبان و پیامبر اعظم (ص)
نقش عمل در رستگاری انسان از دیدگاه امام خمینی(ره) بخش اول
شعبان
بهشتی که آدم (ع) در آن سکونت داشت کدام بهشت است؟
نقش ایمان در رستگاری انسان
باورمندی لازمه رستگاری انسان است
رد اعجاز اعدادی قران(5)
رد اعجاز اعداد درقران(4)
[همه عناوین(60)]